Sunday, February 6, 2011

4 tabiat pemakanan yang harus diamalkan

korang ni lau da makan,maen belasah je ea.xmo2 ye...meh cni tengok:

1. Makan apabila lapar. Skala kelaparan untuk makan yela bila korang rase agak lapar. Bukannya rasa nak makan walaupun perut korang tak lapar. lagi satu, makan sebelum sampai ke tahap kebuluran kerana kalau tak tubuh korang mudah dapat penyakit sebab tak cukup nutrisi yang diperlukan.

2. Makan apa yang diiginkan dan bukan mengikut perasaan. Korang kenelah kenalpasti apa yang korang nak makan.Camne nak kenalpasti? Otak korang akan sampaikan isyarat apa makanan yang korang inginkan. Contoh, korang nampak nasi ngan ayamgoreng depan mata, dan bnde tu wat korang terliur, maknanye korang nak makanan tu (dengan syarat korang memang da terasa agak lapar). Tapi lau kenyang lagi tapi nak sesuatu makanan, ini maknanya korang hanya mengikut perasaan je.

3. Makan tanpa ikut hawa nafsu. Minimum kunyahan adalah sebanyak 21 kali dan setiap kali di antara suapan tu korang kene letakkan sudu garfu atas pinggan.(lau makan pkai sudu la). Jangan makan tergesa2 sangat sebab nanti korang akan rasa lebih lapar dan makan lebih banyak.

4. Berhenti makan apabila sederhana kenyang. Kalau korang x berhenti, korang akan ambil makanan yang berlebihan dan pada tahap ini gak korang dah tak menikmati makanan tu. Ingat, mase ambil makanan atau letak makanan kat pinggan tu, letak dalam keadaan sedar. Jadi xla korang letak berlebihan.

2 comments:

  1. paen: wah33dah bru blog die....
    musti pink33 ye ..haha
    lgu pown pink sudah...
    bgus33 keep in writing ...

    ReplyDelete